h1

ELMCIP i Bergen

20. september 2010

I dag og i morgen er det seminar i Bergen om Electronic Literature as a Model of Creativity and Innovation in Practice, ELMCIP. ELMCIP er et forsknings samarbeid etablert av the Humanities in the European Research Area, HERA, JRP for kreativitet og nyskapning. I korte trekk dreier det seg om elektronisk litteratur. I dag har det vært mange spennende foredrag. Det hele begynte med at Scott Rettberg, foreleser i elektronisk litteratur ved UiB, ønsket alle velkommen på Landmark kafé. Deretter ble vi presentert for elektronisk litteratur i Frankrike ved Serge Bouchardon og Phillippe Bootz. Bouchardon er frøste amanuensis ved University of Technology of Compiegne i Frankrike. Bootz er president i Laboratoire Musique et Informatique de Marseille (MIM).  Etter å ha hørt om elektronisk litteratur i Frankrike, fikk vi et innblikk i hvordan det er i Nederland av Yra van Dijk. Nick Montfort var også en av gjestene. Jeg synes innlegget hans var spesielt interessant. Han har skrevet en av bøkene vi har i elektronisk litteratur, Twisty Little Passages. Jill Walker Rettberg og Scott Rettberg hadde også sine innlegg. Jill snakket om hypertext fiction på 80- og 90 tallet. Scott snakket om ELO og elektronisk litteratur i USA på 2000 tallet. Det siste jeg fikk med meg i dag før jeg gikk var David M. Berry sitt foredrag om Intellectual Property Rights and Commons-based Creativity. Desverre gikk jeg glipp av dokumentaren, Get Lamp av Jason Scott, som ble vist i kveld. I tillegg til å se filmen var det også snakk om å få kontakt med filmskaperen via internett.  Jeg synes det er utrolig bra at det har vært mulig å få til en slik samling med så flinke personer som dette!

Dagen i dag har altså vært veldig innholdsrik og interessant. Jeg tror jeg har fått et litt bedre innblikk i hva elektronisk litteratur er og hvordan det har blitt til. Under er forsiden på brosjyren til ELMCIP. 

 

 

One comment

  1. […] a Model of Creativity and Innovation in Practice. Kristine har skrevet litt om det i bloggen sin, ELMCIP i Bergen . Etter samtaler jeg har hatt med medstudenter virker det som at elektronisk litteratur er et helt […]



Legg igjen en kommentar

