h1

Hva er egentlig LMF og hva gjør de?

29. september 2010

I forbindelse med prosjektoppgaven min har jeg skrevet en del om Landsforeningen Mot Fordøyelsessykdommer, LMF. Jeg kom på at jeg ikke har skrevet noe om denne foreningen. Dermed tenkte jeg at jeg skulle kort skrive litt om LMF.

«Organisasjonen arbeider for å:

  • gi informasjon om fordøyelsessykdommenes årsak, virkning, forebyggelse og behandling
  • informere om medlemmenes rettigheter
  • støtte opp om forskning og behandling av sykdommene
  • fremme medlemmenes interesser overfor myndighetene
  • fremme kontakt mellom medlemmene og delta i internasjonalt samarbeide» (Om oss

LMF ble stiftet i 1987 og er medlem av Funksjonshemmeds Fellesorganisasjon, FFO.  For å bli medlem i LMF må man melde seg inn her via hjemmesiden. Som oftest blir man tipset gjennom legen om LMF når man får påvist sykdommen. For et år koster det 250 kr å være medlem. Når man er medlem får man 4 ganger i året bladet «Førdøyelsen».

LMF er delt opp i 18 lokalforeninger som igjen er del inn i fem helseregioner. På landsbasis er det over 3000 medlemmer.

Bilder og sitat er hentet fra LMFs hjemmeside.

Legg igjen en kommentar

